هدف گذاری برای تحقق سهم 7 درصدی دانش بنیان ها از تولید ناخالص ملی

معاون توسعه شركت های دانش بنیان خبرداد؛
بی بدیل پرداز: معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به سهم 2.8 درصدی دانش بنیان ها از تولید ناخالص داخلی از هدف گذاری برای افزایش این سهم به هفت درصد آگاهی داد.
هدف گذاری برای تحقق سهم 7 درصدی دانش بنیان ها از تولید ناخالص ملی

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فرد در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و پشتیبانی از غزال های دانش بنیان ضمن اشاره به سیر تحولات زیست بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان طی سه دوره گذشته اظهار داشت: اگر بخواهیم تحولات زیست بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان کشور را درک نماییم، می توانیم مسیر طی شده را به سه دوره قبلی و دوره چهارم که در آن قرار داریم، تقسیم بندی نماییم. دوره نخست که از دهه ۷۰ شروع شد و تا سال ۸۰ ادامه داشت در حقیقت دهه توسعه گسترش آموزش عالی در کشور بود و دهه ۸۰ دهه پژوهش و در دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ دهه توسعه شرکت های بنیان بود و دوره چهارم که در آن قرار داریم، دوره توسعه اقتصاد دانش بنیان است.
وی اضافه کرد: پس از ایجاد دانش بنیان ها نیاز بود که تاثیر اقتصادی این حوزه در بخش اقتصاد کشور آن هم برمبنای قانون جهش دانش بنیان مشخص شود.
معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی همین طور با اشاره به اینکه تابستان گذشته یک دسته بندی جدید با مبنای اقتصادی در عرصه مجموعه های دانش بنیان انجام شد، اضافه کرد: بر طبق این دسته بندی شرکت های دانش بنیان کوچکتر که فروش سالانه زیر پنج میلیارد باشند دانش بنیان نوپا محسوب می شوند که حالا ۶۷ درصد از کل دانش بنیان ها را شکل می دهند.
وی اظهار داشت: دسته بعدی یا قسمتی از کار آنها دانش بنیان ها است که ۲۴ درصد دانش بنیان ها را شکل می دهند که در دسته شرکت های نوآور جای گرفته اند. دسته سومی متشکل از شرکت های بزرگ دانش بنیان هستند که ۹ درصد دانش بنیان ها را شامل می شوند.
اسدی فرد اضافه کرد: حالا سهم دانش بنیان ها در اقتصاد کشور ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی است و هدف گذاری شده است که این میزان به هفت درصد ارتقا پیدا کند.
معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی همین طور با اشاره به اینکه هفته گذشته ۱۰ هزارمین شرکت دانش بنیان ثبت گردید، خاطرنشان کرد: فروش کل دانش بنیان ها برمبنای اظهارنامه ۱۴۰۱ بیش از ۶۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
معاون توسعه شرکت های دانش بنیان، درباره ی ماهیت و ساختار شرکت های غزال دانش بنیان اظهار داشت: اصطلاح غزال برای شرکت هایی به کار می رود که در یک دوره معین، بصورت مدام نرخ رشد بالایی دارند. تک شاخ به شرکت هایی گفته می شود که ارزش آنها به یک میلیارد دلار یا بیش تر رسیده است.
وی درباره ی اهمیت و نقش شرکت های غزال در اقتصاد کشور توضیح داد: این دست شرکت ها، نقشی اثرگذار را در توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل فناورانه، بازده سرمایه گذاری بالا و توسعه منطقه ای ایفا می کنند و اگر دوسوم شرکتها کوچک ومتوسط باشند تنها پنج درصد از آنها غزال هستند.
از یک سال پیش برنامه ای شروع شد که بر طبق آن شرکت هایی که از حدی بزرگ تر شوند در قالب یک باشگاه از حمایت هایی برخوردار خواهند شد. شرکت هایی به این باشگاه وارد شدند که فروش کل آنها حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان است و البته حداقل ۲۵ درصد فروش آنها مربوط به تولیدات و خدمات دانش بنیان است، حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی و یک میلیون دلار صادرات دارند.
اسدی فرد همین طور با اشاره به اینکه بخش عمده فروش شرکت های غزال، محصول دانش بنیان بوده است، اضافه کرد: غزال دانش بنیان باید متوسط رشد سالیانه ۵۰ درصد در پنج سال اخیر داشته باشند. استمرار فروش دانش بنیان طی این ۵ سال به میزان حداقل ۳۰ درصد از کل فروش و رشد سالیانه ۲۰ درصد در ایجاد اشتغال، متوسط رشد صادرات سالیانه پنج درصد و ثبت صادرات پنج میلیون دلاری از دیگر شرایط این شرکت هاست.
معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی همین طور با اشاره به اینکه حالا ۱.۷ درصد از کل شرکت های دانش بنیان از شرایط ورود به باشگاه غزال های دانش بنیان برخوردار می باشند، اضافه کرد: این مجموعه های فناور ۴۹ درصد از سهم فروش کل و همین طور فروش محصولات دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: بر این اساس یک برنامه حمایتی ویژه برای تحقق برنامه رشد با همکاری نهادهای حمایتی بصورت اختصاصی طراحی و اجرائی می شود.


منبع:

زمان: 21:03:02
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 250
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل