تولید بنزین با کیفیت با نانو کاتالیست بومی

در دانشگاه نوشیروانی بابل صورت گرفت؛
به گزارش بی بدیل پرداز، دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در تحقیقات رساله اش موفق به تولید نانوکاتالیست های پلی اگزومتالات بر پایه چارچوب های آلی-فلزی برای افزایش کیفیت بنزین با رعایت استانداردهای زیست شد.
تولید بنزین با کیفیت با نانو کاتالیست بومی

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، «ایزومریزاسیون نرمال هگزان با استفاده از نانوکاتالیست های پلی اگزومتالات بر پایه چارچوب های آلی-فلزی» عنوان رساله دکتری ندا رضایی است که با راهنمایی مجید تقی زاده و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.
این دانش آموخته دکتری تخصصی مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رابطه با این طرح اظهار داشت: قطعا، یکی از اهداف اصلی پالایشگاه ها تولید بنزین سالم و مرغوب است. واحدهای بنزین سازی در صنایع پالایشی اهداف متفاوتی دارند که ایزومریزاسیون بعنوان یکی از این زیر واحدها در جهت افزایش کیفیت بنزین تعریف می شود.
وی در تعریف ایزومریزاسیون اظهار داشت: واحد ایزومریزاسیون یکی از پیش واحدهای تولید بنزین است که با شاخه دار کردن آلکان ها، عدد اکتان آنرا بالا برده و مشکلات زیست محیطی را برطرف می کند چون که محصول این فرآیند، به طور عمده ترکیبات شاخه دار هستند.
این محقق در ادامه بیان نمود: به علت اهمیت رعایت استاندارهای زیست محیطی و ضرورت استفاده از کاتالیست های به روز و کارآمد در صنعت پالایشی، در این تحقیق، ایزومریزاسیون نرمال هگزان در مجاورت بهترین کاتالیست های اسیدی انتخاب گردید تا به اصلاح عملکرد آنها در فرآیند تحقیقات پرداخته شود.
رضایی در ادامه بیان نمود: رعایت استاندارهای زیست محیطی در فرآیند ایزومریزاسیون و در نهایت در فرآیند تولید بنزین، ساخت یک کاتالیست اسیدی مناسب برای انجام فرآیند ایزومریزاسیون همچون اهداف انجام این طرح است. در این طرح به دنبال کاتالیستی هستیم که بیشترین بازدهی را داشته و بتواند مکانهای فعال بیشتری برای انجام واکنش ایزومریزاسیون در اختیار فرآیند قرار دهد و مدت زمان بیشتری هم فعال باقی بماند
وی افزود: با عنایت به تحقیقات انجام شده، کاتالیست های سوپر اسیدی به دلیل خاصیت اسیدی زیادی که دارند برای انجام فرآیند ایزومریزاسیون مناسب هستند ولی به علت غیر فعال شدن آنها باید به دنبال چاره ای مناسب بود. به همین دلیل، این تحقیق را روی این مورد متمرکز کردیم و نتایج این نحقیق، قطعا در فرآیند ایزومریزاسیون نرمال هگزان به کار می آید. در نهایت با ساخت یک کاتالیست اسیدی مناسب میتوان فرآیند ایزومریزاسیون را پیش برده و خطرات زیست محیطی ناشی از تولید بنزین نامرغوب را کم کرد.
وی در انتها تصریح کرد: در انجام این طرح، با چالش های زیادی روبه رو شدیم که همچون میتوان به تمام شدن کپسول هیدروژن، احتیاج به مواد ساخت کاتالیست و گران شدن مواد اولیه مورد نیاز اشاره نمود.


منبع:

زمان: 10:34:27
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 264
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل