خاطره وزیر علوم از پیگیری عارف جهت راه اندازی یک پایگاه علمی

در مراسم رونمایی از سامانه صدفها مطرح شد؛
به گزارش بی بدیل پرداز، وزیر علوم ضمن اشاره به این که از این پس دارایی های فکری دانشمندان در سامانه صدفها (صنعت دارایی های فکری هدفمند و ارزشمند) ثبت می شود، اظهار داشت: اختراعات در این سامانه قابل رویت و خرید و فروش است.
خاطره وزیر علوم از پیگیری عارف جهت راه اندازی یک پایگاه علمی

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از مهر، محمدعلی زلفی گل در آئین رونمایی از سامانه صدف ها (سامانه صنعت دارایی های فکری هدفمند و ارزشمند) که امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهار نمود: یکی از مواردی که در این دوره مد نظر بنده بود این بود که چرا برای صنعت دارایی های فکری در ایران فکری نکرده ایم و برنامه ریزی برای آن نشده است؟ از سال ها قبل این دغدغه ذهنی من بود که چرا ما یاد نگرفتیم و فرهنگ ما به ما یاد نداده است، وقتی یک آلبوم موسیقی منتشر می شود، آنرا نمی خریم و به جای آن به صورت غیرقانونی از آن استفاده می کنیم؟
وزیر علوم اضافه کرد: وقتی یک پژوهشگر یا استاد کتابی منتشر می کند، اگر بدون خرید کتاب، فایل آنرا از جایی پیدا کند به این معنا است که برای دارایی های فکری نه فرهنگسازی کرده ایم نه برنامه محکمی داریم. اگر برای صنعت دارایی های فکری، برنامه ریزی نداشته باشیم، به این مفهوم است که نوآوری در کشور ما ذبح می شود و دیگر کسی خلاقیتی نخواهد داشت.
وی سامانه صدف ها را یکی از ابزارهای تبدیل علم به فناوری عنوان نمود و اظهار داشت: وقتی دانشی ارزش تبدیل به فناوری را دارد، قابل خرید و فروش است. در گذشته فقط ثبت اختراع انجام می شد اما محصولات قابل دسترس نبود و امروز با راه اندازی سامانه صدف ها، محصولات قابل دسترسی است. در واقع طراحی این سامانه برای این بود که تمام اختراعات در سامانه ثبت و تبدیل به معدن دانش و فناوری شود. از این پس تمامی ثبت اختراعات ملی و بین المللی دانشمندان در این سامانه نمایه و دسته بندی می شود.
زلفی گل ضمن تاکید بر این که ۵ اولویت برای وزارت علوم مشخص کرده بودیم که یکی از آن اولویت ها، آموزش، پژوهش و برون داد هدفمند بود، اظهار داشت: این سامانه در جهت بروندادهای هدفمند حرکت کرده است و در کنارش نیاز محور کردن تحقیقات را به دنبال دارد.
وی در ادامه ضمن اشاره به این که سامانه صدف ها، فعالیت اندیشمندان و دانشمندان را نیاز محور می کند، اظهار داشت: وقتی دانشمندان و دانشجویان ما می بینند که پایگاهی وجود دارد که ثبت اختراع در آن صورت می گیرد و اسم افراد نمایان می شود، آنها هم یاد می گیرند که نتیجه رساله، رساله دکتری و یا مقاله خویش را که ارزش تجاری دارد، ثبت اختراع کنند. انگیزه برای نوآوری از دیگر کارکردهای این سامانه به حساب می آید و افراد از این پس اگر نوآوری داشته باشند، در این سامانه آن نوآوری به اسمشان ثبت می شود.
وزیر علوم به خاطره ای از جلسه محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور با نخبگان در سال ۱۳۸۳ اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۸۳ نخبگان جلسه ای با دکتر عارف داشتند، من در آن جلسه این مورد را مطرح کردم که در کشور پایگاه نمایه سازی مقالات فارسی (ISC) نداریم و پیشنهاد راه اندازی پایگاه را مطرح کردم و دکتر عارف پیگیری کرد.
وی ضمن بیان این مطلب که با پیگیری های دکتر عارف اساسنامه آن در شورای انقلاب فرهنگی تصویب گردید و دولت عوض شد، خاطرنشان کرد: بنده به دکتر زاهدی گفتم این پایگاه راه اندازی شود و این کار محقق شد، این پایگاه هم اکنون جایگاه بالایی دارد.
زلفی گل با اشاره به اینکه اختراعات در این سامانه قابل خرید و فروش است، اظهار نمود: این سامانه یک نظام سنجش و انگیزش جدید هم برای علم و فناوری به حساب می آید.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در علم مالکیت مطرح نیست، اظهار داشت: وقتی نتیجه علم در چارچوب مقالات منتشر می شود، در واقع این علم به دانش اجتماعی تبدیل می شود و همه می توانند از آن بهره مند شوند اما وقتی که یک دانشی ارزش تبدیل به تکنولوژی، تجهیزات و خدمت جدید را دارد، قابل خرید و فروش است. بنابرین در ثبت اختراع مالکیت مطرح است و از این پس وقتی مالکیت فکری دانشمندان در سامانه ثبت می شود، شهروندان هم می توانند از آن آگاه شوند.


منبع:

زمان: 13:41:58
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 238
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل